220918 Söndag – Serie 2 i styrkelyft

Styrkelyft Serie 2

Då var det dags för en styrkelyftstävling då. Jag har ju då en höft som inte mår bra av knäböj, men har förlikat mig med att jag kan tävla om jag låter mig vara en sopa i böj. Något jag tänkt länge är att bara anmäla mig till tävlingar och böja vad jag kan. Är det en bra dag så går det bra och jag kan gå tungt. Är det en dålig dag får jag göra vad jag kan för att få in en böj och göra vad jag kan med resten.

Sen jag tävlade i styrkelyft senast i maj har jag kört ett pass med knäböj och marklyft vid åtta tillfällen. Då har hårdaste markpasset varit en singel på 260 i början av sommaren och det näst hårdaste passet 8 reps på 180 kg. Så ni förstår nivån på träningen. En anledning till detta är att sommaren var väldigt stökig, sen på det var jag sjuk länge och efter EM åter igen sjuk. Detta har primärt gjort att min höft stelnat till rejält. Att inte vara aktivt och mycket sängliggande har inte gjort mig gott. Sen stelheten har också satt sig i ryggen på högersidan.

Så min fokus fram till denna tävlingen var inte att träna, utan att bli mjuk i höften och ryggen så jag skulle kunna lyfta. Fyra veckor innan gjorde jag 200 kg i knäböj och 220 kg i marklyft, mer i mark gick inte pga ryggen och höften. Jag visste att om jag bara får de att släppa kan jag dra 250 kg alla fall och kanske böja mera också. Väl till tävlingen vill jag säga att det kändes bra. Långt uppvärmning men också mycket aktivt arbete under veckan inför hjälpte.

Utöver detta så fick jag en lite bristning eller annan överansträngning i infraspinatus på höger sidan från bänk-dm dagen innan. Detta oroade mig för huruvida jag skulle kunna ha en stång på ryggen. Det visade sig gå bra, men istället var det bänken det kändes i.

Knäböj

Uppvärmningen är väldigt omfattande och jag väljer att gå in på 150 kg. Jag tänker att det kan jag böja hur som helst även om det gör ont. Smalt, brett high bar, low bra osv osv. Jag går som tyngst på 130 kg på uppvärmningen där jag gör två singlar. Den ena precis godkänd mer eller mindre och med det min enda djupa böj nog.

Ingång – 150 kg. Detta gick lätt och djupet kändes bra. Fick dock en röd av huvud domaren.

Andra – 170 kg. Det var så lätt med 150 kg att jag lika väl kunde böja 20 kg mer. Denna också lätt med en röd. Denna gång ena sidodomaren.

Tredje – 200 kg. Höften kändes okej och vikterna åkte upp. Jag vet att jag kan böj minst 200 kg om höften inte tok strejkar vilket den inte gjorde. Så det var bara köra. Hade nog böjt minst 210 kg denna dagen. Här får jag tre vita.

Något att notera om mina böjar och djup. Jag se ofta att domare har svårt att döma breda böjar, vilket för mig är konstigt. Tycker de borde vara lättare för alla. Jag fick alla vita av ena sidodomaren. Han tryckt rött på 2 av mina 3 böjar förra tävlingen. Nu var de båda andra domarna inte överens om första och andra, men alla tyckte sista var nere och den ser på video grundast ut och kändes grundast för mig. Utöver detta var två andra domare på plats. Den ena sa att första var djup men inte andra och den andra sa att första var grund men inte den andra… Så ja, vad som är en godkänd böj, det är ett mysterium många gånger.

Bänkpress

Här var det lite osäkert. Rotatorkuffen känns inte bra så jag väljer att gå in på 200 kg. Sista värmet på 180 kg känns inge vidare, jag känner mig stark, men det smärtar. Här är tanken att om det blir värre på 200 kg så gör jag bara en bänk.

Ingång – 200 kg. Känns lite off, stark press men öm rotatorkuff. Det gör ondare efter detta, men kände också hur jag tappade ut höger skuldra som gör ont. Lämnar in 210 kg i andra, men tänker att jag nog inte går ut på det.

Andra – 210 kg. Mellan mina lyft hjälper jag andra. Så när jag blir uppropad på 210 kg kommer jag av mig och går in på det. Väl på bänken kommer jag på mig och tänker ”Äh vi kör, försöker hålla inne skuldran mer bara”. Jag är lägger all fokus på höger skuldra och lyftet går lätt, med så gott som ingen smärta. Tack vare det vågar jag gå en till bänk.

Tredje – 220 kg. Det här lyftet gick över all förväntan. Press styrkan var verkligen med idag. All fokus låg på skuldran och pressen bara skötta sig själv. Jag kände inta alls av tävlingen igår muskulärt i bröst eller så. Tror nog jag kan varit starkare denna dagen. Att dagen innan mer blev som en aktiv vilodag än att det bröt ner. Jag borde varit nogrannare på uppvärmningen med skuldran, så hade jag nog våga höja mera.

Marklyft

Här var också ett litet orosmoment. Är höften och ryggen bra nog för att dra mark? Det kändes bra på uppvärmningen så jag vågade tro det. Höjde ingången från 200 till 230 kg. Mitt tävlings PB är 252,5 kg så kanske skulle jag våga mig på det tänkte jag.

Ingång – 230 kg. Inga konstigheter, fick stå länge i toppen bara.

Andra – 245 kg. Segt som alltid för mig, men inte så segt som det var att vänta på nedsingla.

Tredje – 255 kg. Tävlings PB, fick vänt länge i toppen och detta lyft var verkligen max för dagen.

Total och framtid

Ja totalen blev 675 kg, mitt PB är 700 kg. Hade behövt 27,5 kg för att slå det. Hade inte det idag. Kanske då 10 i bänken och 10-15 i böj, men det hade som bäst tangerat då. Nu ska jag träna för DM i november. Första styrkelyfts DM på 12 år för mig. Jag kommer inte köra någon böj utan verkligen försöka hålla mig från. Det kommer resultera i en hälsosam höft. Med det kan jag träna boxböj, utfallsteg, splittböj och marklyft samt goodmornings. Något som kommer få upp min böj till PB vikter.

Marklyftet ska jag med riva på så jag är närmare de där 300 kilona. Blir inte i år men hoppas kunna dra PB  även där. Hoppas 280 kg går upp i år.

Håller också nu på med ett projekt som kommer presenteras i slutet av året. Har flera deltagare som kör ett program jag själv börjar med nästa vecka. Det är renodlad bult träning!

Vill du supporta mig?

Handla hos tyngre här: tyng.re/josef_eriksson

Handla hos Nordic Fighter här: nordicfighter.com/?bankpressnu
(5% rabatt hos Nordic fighter med koden: bänkpressnu)

 

 

Josef Eriksson

Burgers Black
Bänkpress Test Två
Kanel/rabarber gröt
Tyngre Shorts Breathe
Tyngre Tracksuit
Sommardröm
Nocco Focus
Burgers Black
Bänkpress Test Två
Kanel/rabarber gröt
Tyngre Shorts Breathe
Tyngre Tracksuit
Sommardröm
Nocco Focus

Liknande inlägg