Armbågar, greppbredd, brygga, legdrive, stångbana och heaving

– Var ska armbågarna vara i bänkpress?

– Hur brett ska man hålla?

– Hur får man en högre brygga?

– Hur får jag bättre legdrive?

– Hur ska ens stångbana se ut?

– Vad är heaving och varför gör vi det?

De här punkterna borde vara helt irrelevanta i bänkpress, men de är inte det. Varför borde de vara irrelevanta? Det är ju det här som alla coola bänkpressjänkare snackar om ju!? Exakt… ju fler roidade men ack så talangfulla amerikaner som pratar om något ju mer humbug blir det ofta. Missta mig inte, jag tycker inte allt alla starka amerikanske bänkpressare säger är fel, men kring dessa ämnen har jag lite att tycka till om och jag vill tro jag kan motivera mina argument väl.

Sanningen varför dessa saker är irrelevanta är för att om du vara lär dig bänkpressa korrekt så behöver du inte tänka på dessa saker. Att lära sig bänkpressa korrekt, ja vad jag då anser vara korrekt är inte alls svårt. Jag har lärt ut till hundratals och genom videos och så flera tio tusentals. Problemet folk tenderar att ha dock är att hålla sig till ett korrekt utförande. Lite som att hålla ryggen rak i marklyft. Det är en jätte lätt process och man kan lära sig hitta spänningen genom kroppen och få dragläge, men man han gjort fel långe och mycket hamnar man lätt där om man är igen om man är bekväm.

Jag kommer ta mig igenom varje punkt i form av video och text. Det är något jag tänkt några år redan, men att avsatta tid för det har varit problemet. Nu när det finns en betalande publik för detta kan jag äntligen leva ut allt och få ut till er.

Ni som är med på min patreon kommer då vara först att få ta del av detta och kanske även sånt som inte kommer nå ”allmänheten”. Jag kommer fort lägga ut rå materialet här innan jag bestämmer mig för om jag ska snygga till videon eller texten och publicera offentligt utanför. Jag har en tendens att kanske spela in en video som blir långdragen eller skriva en text där poängen blir lidande i det utdragna sammanhanget. Sånt kommer dyka upp i medelbultpaketet och i de kommande bult och storbultspaketen. Bitvis kommer jag även publicera det i lillabultpaketet med för att man där ska veta vad man mer kan få tillgång till.

Jag ska redan kommande vecka sätta mig och beta mig igenom en av dessa punkter i text eller video.

Mannen på bilden är Mel Hennessy, han var en rejäl bult på sin tid och gjorde 267,5 kg i bänkpress i början av 70-talet vägandes endast strax över 100 kg. Han kommer komma på tal mera som ett exempel i några av punkterna.

Klicka här om du vill få ta del av detta med mera patreon.com/joseferiksson

Josef Eriksson

Tyngre Shakers
Barebells Mixlåda
Jordgubbsgröt
Tyngre Styrkelyft T-shirt
Tyngre väska
8-pack magnesium klossar
Rött Gummiband
Tyngre Shakers
Barebells Mixlåda
Jordgubbsgröt
Tyngre Styrkelyft T-shirt
Tyngre väska
8-pack magnesium klossar
Rött Gummiband

Liknande inlägg